Familiebezoek en een verjaardagsfeestje

21 juni 2017 - Helsinki, Finland

Hoi Allemaal!

Wat gaat de tijd toch snel. Ik ben al weer bijna 4 maanden in Finland. Tot nu toe is het echt een fantastisch avontuur geweest en voel me ondertussen al een beetje Fin: wekelijks naar de sauna en genieten van het weer als eindelijk de zon een keer schijnt. Maar echt 'thuis' kan ik het nog niet noemen. Je kan goed merken dat het rond midzomer is, het wordt hier rond 1 uur s'nachts pas echt donker en om 4 uur is het al weer licht. Het was al weer een tijdje geleden, dus hoog tijd voor een nieuw reisverslag!

Familiebezoek
Tijdens hemelvaart was het dan zover, pa/ma/broer en zus zijn langs geweest. Het was erg leuk om weer eens compleet te zijn. Al moet ik wel zeggen dat ik Bruno toch wel miste! Ondanks de erg vroege vlucht stond voor de eerste dag al meteen een dagje Helsinki en Espoo gepland. Op het programma stond natuurlijk de Domkerk en de orthodoxe kerk van Helsinki. Na koffie gedronken te hebben in 1 van m'n favoriete tentjes, hebben we nog een gedeelte van de binnenstad van Helsinki verkend. Daarna zijn we naar Espoo gegaan voor een avond strandwandeling en heb ik voor iedereen gekookt in mijn appartement. Het voelde natuurlijk meteen weer vertrouwd en het was fijn om weer samen rond keukentafel te zitten.

In plaats van het traditionele dauwtrappen in de omgeving van Bavel zijn we op Hemelvaartsdag gaan 'dauwtrappen'in Nuksioo, maar dan wel zonder muziek. Nuksioo is een nationaal park dat ten noord westen van Espoo ligt en is goed toegankelijk met het openbaar vervoer. Die dag kreeg ik toevallig een waarschuwing voor een loslopende beer in de buurt van Espoo. Dat gaf de wandeling toch wel een extra dimensie. Na eerst een gedeelte off-road te hebben verkend, op zoek naar bijzondere granietformaties die we ondanks onze serieuze zoektocht niet gevonden hadden, hebben we ons daarna toch maar aan de vaste paden gehouden. Dat loopt wel zo makkelijk. Eenmaal bij het beginpunt van de route aangekomen, besloten we toch maar een klein rondje te lopen. We zijn per slot van rekening op vakantie, dus het kleine rondje is prima! Doordat het weer niet tegen viel en het een vrij weekend was, waren er vele andere mensen in het bos aan het lopen of aan het BBQen op een van de BBQ plaatsen. Eenmaal onderweg werd het rustiger en kon je lekker rustig ergens gaan zitten. De route die we volgde lag om een hoefijzer vormig meer dat natuurlijk omringt was door veel bomen. Een erg mooie route met veel afwisselde padjes en uitzichten. Het toppunt van de route was op een rotsformatie naast het meer. Vanaf daar hadden we een fantastisch uitzicht over het meer. Op de terugweg besloten we naar een museum over de Finse nationale parken te lopen. Op Google maps leek de afstand echter kleiner dan dat die in werkelijkheid was en we waren blij dat we het museum bereikt hadden. Finse kilometers lijken langer dan de Hollandse kilometers, grapte we onderweg.

De volgende dag zijn we naar een klein stadje in de buurt van Helsinki gegaan, Porvoo. Dit stadje is een van de oudste Finse stadjes en herbergt een hoop oude houte huizen en oude paden. De busconnecties in Finland zijn erg goed, want door het koude klimaat en de lange afstanden is het lastig om een uitgebreid spoornetwerk aan te leggen. Eenmaal in Porvoo aangekomen hebben we het centrum en de kerk bekeken. Volgens mij heeft dit stadje ongeveer dezelfde status als Giethoorn in Nederland. Veel toeristen (lees Aziaten) met maar een klein toeristisch centrum.  Vooral de musea's waren leuk om te zien, omdat ze inzicht gaven in hoe Finnen vroeger leefde. Het was leuk om het een keer te zien, maar echt grandioos was het niet.

Op zaterdag hebben we de rest van Helsinki verkend en hebben zijn we naar Suomolinna gegaan. Een vestinging op een strategisch gelegen eiland voor de haven van Helsinki. Het weer dreigde roet in het eten te gooien, maar uiteindelijk was het lekker zonnig en warm (genoeg). Het is een erg leuk eiland om je dag door te brengen. Veel Finnen gaan hier daarom ook naar toe om te picknicken en wat te relaxen. Het is een indrukwekkend eiland met indrukwekkende kanonnen! Ook de verdedigingswerken zijn erg mooi om te zien en redelijk avontuurlijk! Je kan namelijk een aantal niet verlichte ondergrondse tunnels verkennen. Die hebben Marit en ik toch maar dapper getrotseerd met een de zaklamp op m'n telefoon. Doordat dit eiland voor de haven van Helsinki ligt, moeten de cruiseschepen die Helsinki aan doen langs dit eiland varen. Best indrukwekkend om zo'n 'varend flatgebouw' voorbij te zien komen. Het was een erg geslaagde dag en ik ga zeker nog eens terug naar dat eiland om te picknicken met wat trainees.

Zondag was alweer de laatste volle dag van het bezoek. Aangezien de andere dagen toch redelijk intensief waren, besloten we deze dag lekker te relaxen en niet al te inspannende wandelingen te maken. Achteraf gezien was dat niet geheel gelukt, want we hebben toch weer heel wat kilometers afgelegd. Ten eerste zijn we naar een soort van internationaal festival geweest met allerlei standjes met spullen of eten. Iets te veel geuren en mensen voor een zondagochtend. De botanische tuinen waren daarentegen lekker rustig en erg mooi. Ze hebben daar een erg indrukwekkend kassencomplex.

En daar was alweer de allerlaatste dag, ochtend beter gezegd. Na een aantal leuke gezellige en intensieve dagen was het tijd voor afscheid. Weer terug naar Nederland, als ze een extra vliegticket hadden, was ik graag meegegaan. Niet dat ik het hier niet leuk vind, maar gewoon om weer even echt thuis te zijn. Dat brengt me op het volgende punt, komende vrijdag kom ik een weekendje richting Nederland! Ik kijk er al erg naar uit!

ECHA is jarig
Het is al weer 10 jaar geleden dat de Europese Unie de REACH wetgeving aangenomen heeft en daardoor is ook ECHA 10 jaar geworden. Reden voor een feestje natuurlijk! Om deze reden is de ECHA band in het leven geroepen. Woensdag was er een high-level conference met gasten vanuit heel Europa en daarna een VIP cocktail party. Bij beide evenementen hebben we een optreden gegeven met jazzy achtergrond muziek. Was erg leuk om te doen, al was het toch wel spannend om in zo'n kleine bezetting voor zoveel mensen te spelen. De vrijdag was er een feest voor de ECHA medewerkers. Ook hier hebben we opgetreden. Eerst weer wat jazz en daarna wat rock nummers.  Na het feest op de werkvloer, werd de party verplaatst naar een nachtclub met drie verdiepingen. Op de eerste vloer was een dj-booth en een dansvloer, op de tweede kon je blackjack spelen en karaoke zingen en op de derde was een dakterras met shisha. Dus voor ieder wat wils. Aangezien ik de volgende dag ging hiken in Nuksioo met een aantal trainees, had ik het maar niet (te) laat gemaakt.

Wat korte updates (sorry voor de on-inspirerende titel)
Helaas zijn alle muziek avonturen hier in Finland nu voorbij en daarom heb ik afgelopen week m'n trompet weer terug gebracht. Gelukkig hebben ze hier een piano in een bibliotheek waar ik nu regelmatig wat muziek ga maken.

Qua werk gaat het ook allemaal goed. Twee weken geleden een project afgerond en momenteel weer druk bezig met een volgend project dat ik morgen af moet ronden, zodat ik de week erna weer verder kan met het volgende project. Ik hoef me dus zeker niet te vervelen.

Houdoe!

Joost

1. Mariëtte:
    21 juni 2017
    Gezellig Joost dus je bent met Anno "thuis" ? Kan je meteen met het concert mee doen... Fijn te horen dat 't allemaal goed gaat !!
  2. Ben:
    22 juni 2017
    geweldig jouw ervaringen! leuk ook om het te delen met je dierbaren. zie je graag bij anno. veel werkplezier en onverwachte ontmoetingen.
  3. Miranda:
    22 juni 2017
    Ha die Joost, zo te lezen gaat het je daar goed af, maar leuk dat je dit weekend weer gezellig in Bavel bent! Tot gauw!!
  4. Jan en Carla Rutten:
    26 juni 2017
    Hé Joost, leuk dat je hier was in het weekend. wij wensen jou een goede terugreis naar Helsinki, nog een fijne tijd daar en succes met solliciteren naar een nieuwe baan. Groetjes.