Druk druk druk

23 april 2017 - Helsinki, Finland

Hoi allemaal!
De witte deken is gesmolten, het zee-ijs verdwenen en zo nu en dan is de warmte van de zon al te voelen. Hier en daar zijn de eerste krokussen te zien en de vogels en eekhoorns beginnen aardig actief te worden. Het gaat de goede kant op! Al werden we hier op witte donderdag verrast met een laagje verse sneeuw, een heuse witte donderdag dus! Door drukte op het werk en andere activiteiten, wat (veel) later dan gepland, maar hier is reisverhaal 4!

Back to business
Beloofd is beloofd, in dit reisverslag ga ik duidelijk proberen te maken wat mijn werk hier in Finland inhoudt. Daarvoor is het handig om eerst het 'ECHA-kader' te verduidelijken. ECHA staat voor European Chemicals Agency en is een Europees agentschap dat het gebruik van chemicaliën in Europa reguleert. In onze maatschappij gebruiken wij een heel divers scala aan chemicaliën, die een risico kunnen vormen voor zowel mens als milieu. Om deze risico's te beperken, is door de Europese Unie in 2007 een nieuwe wetgeving aangenomen, genaamd REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals). Deze wetgeving verplicht de chemische industrie om aan te tonen dat het gebruik van hun chemische stof geen schadelijke effecten voor mens en milieu met zich meebrengt. Naast het beschermen van mens en milieu, bevordert deze wetgeving het gebruik van alternatieve testmethodes om het aantal dierproeven te verminderen. Daarnaast zorgt het tevens voor een betere concurrentiepositie van de Europese chemische industrie. ECHA is dé uitvoerende partij van deze wetgeving en controleert of de chemische industrie zich hieraan houdt. Om het proces kort door de bocht te verwoorden: voldoet de chemische stof niet aan de veiligheidscriteria, dan mag het door de chemische industrie niet op de markt gebracht worden.

Was het maar zo simpel als het klonk. Hier zit een complex proces achter dat door de 650 medewerkers van het agentschap wordt uitgevoerd. Zo zijn er vele afdelingen die onderling samen werken om dit proces in goede banen te leiden. Hiervoor worden er wekelijks vele strategische vergaderingen gehouden om ingewikkelde/gevoelige zaken te bespreken of om het algemene proces te verbeteren of te monitoren. Ik denk dat ik ongeveer een derde van mijn tijd in zulke vergaderingen doorbreng. Erg leerzaam, maar in het begin was het wel intimiderend om allerlei experts uit te nodigen voor vergaderingen over mijn project. Gelukkig zijn ze allemaal reuze geïnteresseerd en willen graag helpen. Hierover straks meer, nadat ik uitgelegd heb wat voor informatie bedrijven over hun chemicaliën aan ECHA moeten leveren en wat ECHA met deze informatie doet.

De REACH wetgeving legt de bewijslast bij bedrijven; bedrijven moeten nu zelf aantonen dat het gebruik van hun chemicaliën geen risico's met zich meebrengt. Bedrijven moeten daarvoor een dossier over hun chemische stof aan ECHA leveren met daarin informatie over de chemische eigenschappen, het gebruik van de chemicaliën en toxicologische risico's voor mens/milieu. De afdeling waarin ik werk, checkt of alle benodigde informatie in het dossier is opgenomen. Als dit niet het geval is, wordt het dossier teruggestuurd. Deze volledigheids-check  wordt gedaan aan de hand van ongeveer 300 regels waaraan het dossier moet voldoen, het merendeel hiervan gebeurt automatisch. Echter zijn er vorig jaar juni nieuwe regels toegevoegd die niet automatisch gecheckt kunnen worden. Deze regels zijn toegevoegd om de kwaliteit van de dossiers te verhogen. Dit levert een hoop werk op voor het team. Het doel van mijn project is om op een systematische manier de impact van deze nieuwe regels op de kwaliteit van de dossiers vast te stellen. Daarnaast moet ik een methode ontwikkelen om de beschikbaarheid van informatie in de database te monitoren. De tijd die ik over heb, mag ik besteden aan een derde project: het updaten van de support website van ECHA. Ik kan je zeggen, hier heb ik nog niet veel aan gedaan ;)

De eerste vraag is nu: wat is kwaliteit? Wanneer wordt de geleverde informatie als hoge kwaliteit geclassificeerd? Aangezien ik dat niet zelf kan en mag bepalen, moet ik hiervoor verschillende experts raadplegen. Al deze informatie moet ik bundelen om een soort proces te ontwikkelen om de kwaliteit van dossiers op een systematische manier te monitoren. Dit moet inzicht geven in het effect van de nieuwe regels die in juni 2016 zijn opgenomen. Levert al dit extra werk daadwerkelijke betere dossiers op? Op een lager niveau moet ik kijken naar de algemene beschikbaarheid van informatie in de database. Zorgt de aanpassing van de bestaande regels en invoering van de nieuwe regels in 2016 voor een hogere informatie dichtheid in de dossiers? Door deze informatie te analyseren kan ECHA de ontwikkelingen in de data beschikbaarheid en kwaliteit monitoren. Zo kan er bijvoorbeeld onderzocht worden in welke categorieën de data kwaliteit achter blijft in vergelijking met andere delen van het dossier. Deze informatie kan ECHA gebruiken om hun strategie aan te passen om ervoor te zorgen dat ze betere data krijgen of ze kunnen meer support aan bedrijven geven om deze zwakke delen van dossier te verbeteren.

Naast strategische en support doeleinden valt mijn project onder een algemeen strategisch plan van ECHA: "Maximaliseer de beschikbaarheid van informatie van hoge kwaliteit om te zorgen voor een veilige productie en gebruik van chemicaliën". Als ik dit project heb afgerond, wordt mijn uiteindelijk rapport gebruikt voor artikel 54 van de REACH wetgeving. Dit artikel beschrijft het 'Progress report' van ECHA en bevat informatie over de resultaten die ECHA geboekt heeft en hoe bedrijven hun dossiers kunnen verbeteren. Kortom, het is dankbaar werk dat ik doe en zal voor verschillende doeleindes gebruikt worden. Rede temeer om het succesvol af te ronden!

Naast mijn projecten, wordt ik hier ook betrokken bij andere bezigheden. Zo was er 4 april een stakeholders day, waar vertegenwoordigers van de chemische industrie naar ECHA kwamen. Tijdens deze dag werd er een training gegeven over de IT programma’s die de industrie moet gebruiken om hun data aan ECHA te leveren. Aangezien ik deze programma’s ook gebruik, mocht ik assisteren tijdens de training. Daarnaast heeft het team donderdag een webinar gegeven waarin ik een kleine rol had, het was wel spannend, maar het was erg leuk om te doen. En het is zeker een goed visitekaartje, want meer dan 300 bedrijven keken live mee. Ik ben daarom ook heel blij dat mijn supervisor mij het vertrouwen geeft en mij deze kansen biedt!

Biertjes, musea en muziek!
Ik hoop dat ik jullie middels deze beknopte samenvatting wat meer inzicht heb gegeven in wat ik hier aan het doen ben. Naast werk ben ik een aantal vrijdagavonden een biertje gaan drinken met de andere trainees en ook een keer met mijn collega's. Altijd leuk! Daarnaast heb ik een aantal musea bezocht. Zo was er in het Ateneum een expositie met werken van Tuulikki Pietilä, een grafisch kunstenaar. Dat was echt geweldig. Daarnaast was ik naar het Natural History Museum of Helsinki geweest, niet heel denderend, maar leuk voor rondrennende schreeuwende kids. Het EMMA – Espoo Museum of Modern Art was echter wel de moeite waard, sommige objecten waren wel een beetje raar, zo kon je je uit laten grommen door een klein meisje (zie video). Misschien dat het zo voelt als je kinderen hebt. Ik vond het wel grappig. Daarnaast ben ik ook naar het Helsinki Art Museum (HAM) geweest. Daar hadden ze naast schilderijen ook Finse design meubels en kleren.

Vorige week zaterdag zijn we met een aantal trainees naar Fazer geweest. Dit is een fabriek die chocolade en andere levensmiddelen maakt. Na de tour mochten we ook proeven! Het was erg leuk en gezellig, daarna zijn we nog even de stad in geweest. Het was een zeer geslaagde dag. Deze dag heb ik ook mijn huur-trompet opgehaald! Na heel wat mailtjes verstuurd te hebben, had ik een plek gevonden waar ze een trompet verhuurde. Ik ga namelijk in studenten orkest meespelen en ook in de ECHA staff band! De ECHA staff band is in het leven geroepen om op te treden tijdens viering van de tiende verjaardag van ECHA en REACH. In de volgende verslagen ga je hier zeker meer over lezen!  Het orkest is een symfonisch studenten orkest uit Espoo en speelt voornamelijk klassieke muziek. Het is wel even wennen. Überhaupt het trompet spelen was weer wennen! Daarnaast staan de partijen in A en de dirigent spreekt Fins. Afgelopen zaterdag hebben we het concert gehad. Het orkest heeft echt een mooie prestatie weggezet en het diner en feest daarna was in 1 woord GRANDIOOS! Wat ik daar meegemaakt heb is werkelijk uniek en ga ik never te nooit meer vergeten! Dit is nu de soort-van-cliffhanger, want hierover ga in het volgende reisverhaal meer over meer vertellen. Maar nu ga ik afsluiten, want anders komt dit reisverhaal nooit af!

Houdoe!

Joost

1. Loes Elemans:
    23 april 2017
    Leuk Joost, nog een schrijftalent in ons midden! Keep them coming! Klinkt zeker interessant die traineeship, moet een hele beleving zijn :).
  2. Rob Vingerhoets:
    24 april 2017
    Wat je bij de ECHA doet klinkt erg interessant Joost. Mooi dat je ook echt toegevoegde waarde kunt bieden voor de ECHA.
    Hoe smaken de Finse biertjes? Is het te vergelijken met wat we in NL hebben? En zijn ze goed te drinken?
  3. Annie Rutten:
    24 april 2017
    We snappen nu een beetje wat je daar doet. Gelukkig vind je het zelf leuk en interessant.
    Leuk dat je ook weer muziek maakt. Snap dat je dit niet kunt missen.
    Groeten vanuit Fam Rutten uit Dongen
  4. Herman en Corrie Wolf:
    30 april 2017
    Hoi Joost.
    Wat een interessant verhaal. Altijd leuk om te lezen wat je daar meemaakt.
    Nog een leuke tijd daar.
    Groeten uit Bavel. Herman en Corrie