Home sweet home!

2 september 2017 - Bavel, Nederland

Hallo allemaal,

Het zit er weer op! De zes maanden bij the European Chemicals Agency zijn voorbij. Het was een erg drukke en intensieve tijd, maar het afronden van het project is gelukt! Afgelopen dinsdag mijn rapport aan management gegeven en tevens gepresenteerd. Het werd zeer goed ontvangen en zal zelfs worden besproken in het algemene management board. Wie had dat gedacht. Kortom; missie geslaagd!

Nu zit ik hier op 10.000 meter hoogte mijn (voorlopig?) laatste reisverslag te typen en over twee uurtjes sta ik weer op Nederlandse bodem. Het was wel moeilijk om afscheid te nemen van het leven dat ik hier in Finland heb opgebouwd, het werk en mijn vrienden hier. Aan de andere kant keek ik de laatste weken steeds meer uit om terug naar Nederland te gaan. Ik kan niet anders zeggen dat het toch wel dubbel voelt. Inmiddels zijn de komende weekenden al weer volgepland met allerlei leuke dingen om naar uit te kijken. Maar eerst nog eens terug kijken op wat ik de afgelopen tijd allemaal gedaan heb.

Aftellen geblazen!
De laatste weken werd ik er steeds meer van bewust dat de terugkeer datum steeds dichterbij kwam. Reden temeer om mijn laatste vrije weekenden goed in te plannen. Zo stonden er onder meer een reisjes naar Tallinn op het programma, kayaking in de archipel van Helsinki, biertjes met de andere trainees en natuurlijk het bezoek van Jeroen en Lotte.

Reisjes naar Tallinn
Wat ligt Tallinn toch dichtbij, maar de verschillen met Helsinki kunnen niet groter. Tallinn is een middeleeuwse stad terwijl Helsinki pas een paar honderd jaar oud is. Aan de middeleeuwse geschiedenis van Tallinn wordt je daadwerkelijk overal herinnerd. Is het niet door de middeleeuwse stadsmuren en oude kerken, dan is het wel de commercie die hier flink op inspeeld. Desondanks is de stad erg indrukwekkend en om die reden ben ik na het eerste bezoek nog een keer terug gegaan. De eerste keer was het er heel erg druk met dagjesmensen en heb ik ontelbaar veel rondwandelingen met gidsen gepasseerd. Na het hoger gelegen gedeelte van de stad te hebben bezocht, waar de adel en welgestelde kooplieden woonden, heb ik de rest van de stad bezocht die niet minder indrukwekkend is. Om de drukte in de stad wat te ontlopen, besloot ik naar een buiten de stad gelegen museum met goed aangeschreven tuinen te gaan, om wat te relaxen en van Ests bier te genieten. Dit gaf me gelijk de gelegenheid om wat meer van Tallinn te zien dan alleen de binnenstad. Het verschil met de binnenstad is redelijk groot, er staan veel erg somber ogende houten huizen die veelal in slechte conditie verkeren. Er wordt echter al veel gerenoveerd of vernieuwd. Bij mijn tweede bezoek was het er gelukkig minder druk en was ik goed gezelschap met een andere trainee. De voorwaarde van dit bezoek was dat we eerst naar de orthodoxe mis gingen, mijn metgezel is namelijk orthodox. Een hele ervaring om een orthodoxe mis in het Russisch mee te maken, er gebeurd zoveel tijdens de mis. Na als een ware gids de highlights van Tallinn te hebben laten zien, was het weer tijd om naar de Ferry terug naar Helsinki te gaan. Dit keer niet op de kleine snelle ferry, maar op een joekel met shopping centre, kids palace, karaoke bar and een optreden van een band. Onder genot van wat biertjes was de overtocht zo voorbij. Wel grappig om te vermelden is dat alcohol een stuk goedkoper is in Estland dan in Finland. Vandaar waren er op de terugreis veel kolkende flessen alcohol in de handbagage en zelfs trolleys volgeladen met alcohol!

Jeroen en Lotte op bezoek
Tijdens het laatste weekend van mijn verblijf in Finland kwamen Jeroen en Lotte op bezoek. De planning kwam ideaal uit; ik kon ze Heslinki laten zien en tegelijkertijd ook van Helsinki afscheid nemen. Het weekend was erg geslaagd met uitstapjes in Helsinki, een nationaal park (Nuuksio) waar we Brabants worstenbrood hebben opgewarmd op een kampvuur en allerlei hippe tentjes die je in Helsinki veel tegenkomen. Zo zijn we op zaterdagavond naar de Allas sea pool geweest. Dit, middenin de haven gelegen zwembad, drijft op pontons en deint daarom ook mee met de golven. De perfecte plek om te relaxen in de sauna en het zwembad na een dag lopen in Nuuksio. Zondag was alweer de laatste dag en hebben we Suomenlinna bezocht, de vestiging voor de haven van Helsinki. Daar hebben we lekker gepicknickt in het zonnetje op de rotsen bij het water terwijl er veel zeilboten voorbij voeren.

Dat was het dan
Nu is het toch echt tijd om een punt achter dit avontuur te zetten. Het was werkelijk waar een fantastische ervaring, zoveel leuke/interessante mensen ontmoet en zoveel dingen gedaan. Finland heeft voor altijd een plekje in mijn hart veroverd en ik zal er zeker nog naar terug gaan. Ik vond het heel erg leuk dat jullie mijn reisblog gevolgd hebben. Vanaf nu kunnen jullie me weer in real-life volgen. Ik kijk er al naar uit om jullie weer te zien!

Tot gauw!!!

Joost

1. Carin Oudenhuijsen:
    Leuk je weer thuis te zien
  2. Carin Oudenhuijsen:
    Leuk je weer thuis te zien
  3. Annie Rutten:
    7 september 2017
    Fijn dat je weer thuis bent. Wat een ervaring. Vond het heel leuk om je via deze weg te volgen. We zien je snel weer.Peter en Annie Rutten