Veel muggen, veel rendieren en nog meer bomen!

29 juli 2017 - Helsinki, Finland

Hoi allemaal,

Inmiddels zijn er al 5 maanden voorbij, de laatste weken gaan nu in. De gedachte dat ik over een paar weken van Finland afscheid moet nemen, is een beetje raar. Al heb ik wel zin om weer naar Bavel af te reizen. De komende tijd nog de laatste dingen van mijn 'to-do' lijstje afstrepen en mijn project op het werk afronden. Dat gaat zeker nog een uitdaging worden, want ik moet nog een hele hoop werk verzetten. Daarom staat er wederom weer een drukke tijd voor de boeg. Maar eerst een update over de afgelopen weken.

Vakantie in Lapland
Voor mij geen vakantie onder de mediterraanse zon, maar onder de middernachtzon! De zon gaat namelijk vanaf midzomer tot eind augustus niet onder in Lapland. Desondanks de dramatische weersvoorspelling van 10 graden en veel regen, heb ik gelukkig toch nog van dat zonnetje kunnen genieten. Het was wel een rare gewaarwording dat het om drie uur s‘nachts nog gewoon licht is. Aan de andere kant komt in december de zon voor zes weken helemaal niet op. Deze rare verdeling van zonlicht beïnvloed natuurlijk het menselijk welzijn. In de winter hebben veel mensen vaak last van een winterdepressie, terwijl in de zomer mensen een burn-out kunnen krijgen doordat het zonlicht de hersenen in een actieve toestand houdt. Om deze reden drinken mensen veel koffie, gemiddeld 5 bakken en zijn er veel mensen die graag een borreltje (of meer) lusten.

De winterperiode is in Lapland het hoofdseizoen, met langlauf/husky/sneeuwscooter-tochten over de bevroren meren, het noorderlicht bekijken en andere winteractiviteiten. Dat kon je goed merken aan de leegstaande winter resorts. Ik kan je zeggen, in de 'zomer' is het ook de moeite waard om Lapland te bezoeken. Door de korte periode van zomer, 'explodeert' de natuur als de zonnige periode is aangebroken. Ik wist dat het er heel erg groen zou zijn, maar het verbaasde me echt hoe fris groen het er was en de hoeveelheid aan bloemen. De natuur is echt geweldig om te gaan hiken en de rust en stilte die je tijdens die tochten ervaart is fantastisch. Tijdens een hike tocht had ik op een gegeven moment evenveel rendieren als mensen gezien. Naast rendieren zijn er ook een heleboel andere dieren te zien, zoals de beroemde goldeneye eend die haar nesten hoog in de boom maakt waar de kuikens op een gegeven moment uit moeten springen. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel eekhoorns. Helaas heb ik een eland niet van m'n lijstje af kunnen strepen, die ga ik binnenkort maar in de plaatselijke dierentuin opzoeken. Het enige nadeel aan Lapland in de 'zomer' is de 'raka' periode, ofwel de periode van de steekbeesten. Ik heb genoeg bloed gedoneerd aan de plaatselijke fauna. Akelige beesten! Dus reden temeer om Lapland ook eens in de winter te bezoeken.

Tijdens de vakantie heb ik voor het eerst in een authentieke op hout gestookte 'smoke-sauna' gezeten, toch een heel ander soort sauna dan de elektrische waar ik normaal naar toe ga. De ligging aan een beekje (met vissen!) was ideaal, na een rondje sauna kon je namelijk lekker afkoelen in het koude water. Gelukkig was het niet zo rokerig als de naam doet vermoeden en was ik in goed gezelschap. Daarom heb ik in de plaats van de gebruikelijke 2 rondjes sauna, nu 5 rondjes sauna gedaan. Daarna heb ik m'n vochtgehalte weer met bier aangevuld. Het was goed te merken dat Finnen een grote passie voor sauna hebben. Er werd namelijk veel gekibbeld over de hoeveel water dat op de stenen gegooid moest worden om de temperatuur en vochtigheid precies goed te krijgen. Een typische Finse sauna is rond de 90 graden en met de juiste vochtigheid is dat goed uit te houden. De gegenereerde stoom wordt in het Fins 'Löle' genoemd, de 'ziel' van de sauna. Het kibbelen over de 'Löle' deed me terugdenken aan de uitwisseling in Sicilië, waar heel de familie gepassioneerd en temperamentvol pizza's aan het bakken was. Het ging er in de sauna iets minder temperamentvol aan toe, dat past niet echt bij de Finnen. De passie voor de sauna vind je ook terug in het aantal sauna’s in Finland: 3,3 miljoen sauna’s op een populatie van 5,5 miljoen mensen. Er zijn gewoon meer sauna’s in Finland dan auto's!

In Lapland leeft nog een van de laatste inheemse volken van Europa, de Sami. De Sami zijn onlosmakelijke verbonden met rendieren en de natuur. Het is in de huidige tijd moeilijk om de eeuwenoude tradities in leven houden. Om voort te blijven bestaan zijn ze daarom meer afhankelijk geworden van het toerisme. Zo vind je veel door Sami gemaakte producten in menig souvenierwinkel. Zo ligt er thuis momenteel een mooi rendiervachtje op me te wachten, een mooi aandenken aan mijn tijd in Finland. Het Sami musea, Sidaa, in Inari gaf inzicht in de hechte band van de Sami met rendieren. Alles in het dagelijkse leven van de Sami was terug te brengen naar rendieren. Van winterkleding tot voedsel tot godsdienst. Alles is verbonden met de rendieren. Deze band is nog steeds erg sterk. Zo krijgen de rendier kalven onder de middernachtzon een oor markering die terug te trasseren is in de familiegeschiedenis.

In Inari heb ik ook een bezoek gebracht aan een voor Sami heilig eiland in het Inari meer. Dit meer is het op 2 na grootste meer van Finland en bijna net zo groot als het IJsselmeer. Ze keken hier wel raar op toen ik zei dat we in Nederland ook zo'n groot meer hebben. De cruise naar het eiland was eerlijk gezegd een beetje saai en leek eindeloos te duren, maar de sfeer op het eiland vond ik toch redelijk indrukwekkend. Niet door de grootte, maar door de vorm en de ligging. Op het hoogste punt had je een mooi uitzicht over het meer en de omringende eilanden. Een mooie plek om tot rust te komen en van het uitzicht te genieten... Totdat er een appje binnenkwam!? Tegenwoordig heb je op het eiland gewoon 4G bereik. Daar stond ik toch wel van te kijken, want het voelde daar heel erg afgelegen. Tijden veranderen.

Andere bezigheden
De afgelopen tijd ben ik in de weekend wat minder 'out-going' geweest dan voorheen. Natuurlijk nog wel uitstapjes en biertjes met de trainees, maar het aantal nieuwe dingen valt een beetje tegen, ik heb het merendeel in de omgeving onderhand wel gezien. Al had ik laatst nog wel wat leuks meegemaakt tijdens een bezoek aan een musea met moderne kunst. Het musea was namelijk afgehuurd voor de Helsinki Fashion Week. Naast de mooie kunstwerken was er nog genoeg ander loslopend natuurlijk schoon te bekijken. Had ik weer eens geluk.

Vandaag was ik, op aanraden van een Finse collega, blauwe bessen gaan plukken in het bos. Veel Finnen gaan rond deze tijd van het jaar het bos in om bessen te plukken. Er is geen gebrek aan bessen. Ze groeien daadwerkelijk overal. Het plukken was mooi te combineren met een mountainbike tochtje door de bossen. Vanmiddag heb ik de oogst verwerkt tot jam. Komende week zal ik maar wat meenemen naar het werk, want het is veel te veel voor mij alleen.

Morgen ga ik een dagje naar Tallinn. Van Helsinki naar Tallinn duurt ongeveer 2 uurtjes met de ferry. Het schijnt een hele mooie stad te zijn met een middeleeuws centrum. Ik ben benieuwd. Van een aantal trainees heb ik al een hoop 'must-visit' tips gehad, het wordt dus een drukke dag.

Houdoe hè!

Joost

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Annie Rutten:
    30 juli 2017
    Hoi Joost. Wat een mooie foto's. We hebben weer genoten.
  2. Jan en Carla Rutten:
    30 juli 2017
    Leuk Joost weer iets van jou te horen. Inderdaad mooie foto's. Veel succes nog de laatste weken in Finland.
  3. Herman en Corrie Wolf:
    1 augustus 2017
    Hoi Joost, Weer een mooi verhaal met mooie foto's. Geniet nog van de laatste weken in Finland.