Helsinki tour, icebiking en vakantieplannen!

24 maart 2017 - Helsinki, Finland

Zijn jullie blij met de uitslag van de verkiezingen? Nu Geertje niet de grootste is geworden, hoef ik de regeerperiode van Wilders I gelukkig niet in Scandinavië uit te zitten. Al moet er natuurlijk nu eerst een coalitie gevormd worden. Als ieder nu eens wat water bij de wijn doet en samen aan een beter Nederland gaat werken... Politiek werkt toch iets anders, iets met eigen agenda's. Maar nu terug naar het reisblog, deel 3!

Special tour de Helsinki and icebiking
Vrijdagavond (10/3/17) zijn we weer met een aantal trainees een bar ingegaan voor wat lekkere biertjes. Ditmaal in een Irish Pub met een speciale doorgang naar een hotel. Volgens de Finse trainees is dit hotel een van de hoogste gebouwen in Helsinki en heeft daarom een mooi uitzicht over de stad. De stoute schoenen had ik niet aan durven te trekken, daarom vind je geen mooie overzichtsfoto in het fotogedeelte. Misschien komt ie nog...

De volgende dag heeft een andere Finse trainee ons rondgeleid door het zonnige, maar koude Helsinki. Tijdens de tour kregen we informatie over de bezienswaardigheden in Helsinki en tips over goedkope museumkaarten, leuke eetgelegenheden (onbeperkt cake eten voor €12.50) en lokale gebeurtenissen. Zo wordt bijvoorbeeld op 1 mei Havis Amanda, een fontein in het centrum van Helsinki, door studenten gepoetst en zetten ze het centrale standbeeld een afstudeerpet op terwijl er gratis koffie uitgedeeld wordt. Handig om te weten. Daarnaast werd er ook verteld over Finse gebruiken. Het is bijvoorbeeld gebruikelijk dat mensen je een stuk uit een servies cadeau doen bij belangrijke momenten. Denk hierbij aan slagen, trouwen, jubilea. Verder is het in Finland alleen toegestaan om in parken openbaar alcohol te nuttigen. Om deze reden is het in de zomer altijd gezellig in de parken!

Na een traditionele Laskiais pulla gegeten te hebben bij Aschan Café Jugend, een café geheel in jugendstyl, hebben we in de plaatselijke markthal (Vanha kauppahalli) bezocht. Hier wisselen op een paar vierkante meters verschillende eetgelegenheden en kraampjes elkaar af, het was er erg gezellig. Daarna zijn we naar de hipsterbuurt van Helsinki gegaan. Hier vind je onder andere een kattencafé, allerlei kleine winkeltjes, maar voornamelijk veel platenwinkels. Daarnaast is er ook een heel sfeervol theewinkeltje. Als je in Helsinki bent, moet je hier echt even naar binnen om te ruiken, heerlijk!

Zondag ben ik op de fiets gestapt om een stuk te fietsen. Ditmaal niet richting Helsinki, maar richting Espoo. Tijdens de tocht heb ik geen mooie stukjes stad gezien, alleen hele mooie stukjes bos! Naast geweldige mountainbikepaden liggen er ook een aantal langlaufpaden in dit bos. Omdat het wederom zonnig was, werd daar gretig gebruik van gemaakt. Heel veel mensen, jong en oud, stonden op de latten. Erg leuk om te zien. Na een lunch bij de plaatselijke Ikea (met een Nederlandse caissière, wat een toeval) was ik verder richting Bodomin järvi gefietst. Een groot meer ten noorden van Espoo. Het gehele meer was bevroren en er werd flink op geschaatst, geskied, gelopen en zelfs gefietst. Daarnaast pendelden er veel mensen tussen de plaatselijke sauna en een wak in het water. Typisch Fins. Na wat rondgekeken te hebben, vertrok ik weer richting huis. Helaas leken op de terugweg sommige mountainbikepaden meer op langlaufpaden, met als hoogtepunt een flinke ijsheuvel. Daar heb je echt sneeuwbanden met spikes voor nodig. Aangezien ik die niet heb, was ik toch maar afgestapt.

Ohja, de traineeship
Er moet natuurlijk ook nog gewerkt worden! Aangezien mijn begeleidster pas vrijdag (17/03/17) tijd had om uitleg te geven over mijn project, heb ik een weekje meegeholpen met de dagelijkse werkzaamheden in het data availability and quality (DAQ) team. Het grootste gedeelte van deze werkzaamheden bestaat uit het controleren van binnenkomende dossier op de technische volledigheid volgens de REACH wetgeving. Kortom, voldoen de dossiers aan de wettelijke verplichtingen, of niet? Doordat het aantal dossiers dat binnenkwam tegenviel, had ik genoeg tijd om alvast achtergrondinformatie op te zoeken om voor mezelf een kader te scheppen voor het project. Daarbij had ik alvast een rijtje met doelen beschreven die naar mijn mening interessant zijn om te onderzoeken. Mijn begeleidster was vrijdag aangenaam verrast dat ik dezelfde doelen als haar al beschreven had. De eerste pluspunten zijn dus al binnen! Echter was ik aangenaam verrast over de hoeveelheid werk dat daarvoor verzet moet worden en met welke middelen ik dat voor elkaar moet gaan boxen. Vooral de vele meetings met allerlei experts gaan spannend worden, ik voel me nog niet zo zelfverzekerd tussen al die experts. In het volgende reisverslag krijgen jullie er meer over te horen. Beloofd!

Na zonneschijn komt regen
De witte deken is inmiddels ver verdwenen en alleen troosteloze bomen en dood gras zijn achtergebleven. Afgelopen weekend heb ik het weekend niet ingeluid met een biertje, maar met een avondje netflixen op de bank. Helaas viel het weer dit weekend tegen en heb ik niet veel ondernomen, maar wel veel dingen uitgezocht! Ik wil namelijk een dagje Tallinn (Estland) bezoeken. Met een ferry ben je daar in ongeveer 2 uurtjes, dat is goed te doen. Verder ben ik van plan om deze zomer naar Lapland te gaan, op bezoek bij de Kerstman, wat natuur bekijken en natuurlijk relaxen. Daarnaast zijn we met een aantal trainees de optie aan het bekijken om naar St. Petersburg te gaan. Als je met de ferry daar naartoe gaat, heb je voor de eerste 72 uur geen visum nodig. Dat scheel een hoop geregel. Het lijkt mij erg gaaf, maar ik ga er eerst nog wat meer erover uitzoeken. En last but not least het familiebezoek in mei. Ik kan niet wachten, plannen genoeg!

Deze week ben ik eindelijk begonnen met het project! Eerste heads up: lange dagen, veel nieuwe informatie en vierkante ogen. In het volgende reisverslag meer!

Houdoe-hé

Joost

1. Ben:
    24 maart 2017
    Joost
    we missen jou natuurlijk tijdens repetities maar jouw ervaringen in Finland zijn een prima excuus hoor! geniet ervan en kijk eens of ze daar ook muziekkorpsen hebben. hou je haaks
    ben
  2. Lotte:
    25 maart 2017
    Leuk om te lezen Joost! Wat een belevenissen en wat een plannen. Veel plezier en succes!
  3. Miranda:
    27 maart 2017
    He Joost, onbeperkt cake eten zei je?! En een theewinkeltje, ik denk dat ik Helsinki toch ook maar eens moet bezoeken. My kind of town!! Succes met al die experts, maar zo te lezen zit je zelf al erg op de goede weg, dus dat moet wel loslopen met jou daar!
    groetjes Miranda
  4. Koen:
    28 maart 2017
    17-3-2017 was je begeleidster er pas.... dan was je dus onnodig te vroeg weg met carnaval :) . Suc6 kerel, en blijf vooral schrijven, leuk om te lezen !!
    groetjes
    Koen
  5. Annie Rutten:
    28 maart 2017
    Hoi Joost. Wij genieten van je mooie fotos. Geniet ervan en blijf mooie plaatjes maken
  6. Rob Vingerhoets:
    11 april 2017
    Ha Joost,

Wanneer komt een nieuwe blog? (A) Ik ben benieuwd naar je avonturen.
    Hoe bevalt het op je stage? Wat heb je tot nu toe allemaal gedaan?
    En nog veel van Helsinki/Finland gezien?
  7. Joost:
    12 april 2017