Van Baviaonenland naar Finland!

28 februari 2017 - Espoo, Finland

Hallo allemaal!

Leuk dat jullie mijn reisblog gevonden hebben! Via deze blog ga ik jullie op de hoogte houden van mijn Finse avonturen. Je kan je mailadres achter laten in de mailinglijst (rechter blok), dan krijg je automatisch een mailtje wanneer ik een nieuw verhaal toegevoegd heb. Veel leesplezier!

Off we go!
Wat is het toch snel gegaan! Het ene moment krijg je een mailtje van de European Chemicals Agency (ECHA) en vier weken later zit je in Finland. Deze vier weken waren gevuld met een hoop regelwerk, maar ondertussen heb ik ook afscheid genomen van vrienden en familie. Hoe gek het ook klinkt, het afscheid van iedereen was echt een geweldige ervaring: gezellige etentjes, een geslaagd/verjaardag/goodbye-feestje, dagje Den Bosch met het gezin, het uitzwaaien van de harmonie na de carnavalsmis en toch wel als hoogtepunt 'Brabant' zingen omringt door mijn muziekvrienden, de Blaosaope, in mijn eigen stamkroeg de nacht voor het vertrek. Ik krijg er nog steeds kippenvel van. Het was werkelijk waar super!

De volgende ochtend was het zover. Van Baviaonenland naar Finland! Na een nachtje weinig slaap, samen met pap en mam op weg naar Schiphol. Naarmate het aantal kilometers naar Schiphol afnam, nam de spanning toe. Hoe zou het daar zijn? Waar begin ik aan? Wat als het tegen valt? Na gezellig een kop koffie gedronken te hebben, moest ik afscheid nemen van pap en mam. Dat was wel even slikken, nu moet ik alleen verder. Gelukkig had ik tijdens het vliegen wat literatuur: het 'Bavel daar ben ik thuis-boekje', met allerlei lieve verhalen van vrienden en familie. Heel erg bedankt iedereen, het was erg leuk om te lezen!  Na een rustige vlucht, waardoor ik gelukkig nog wat slaap heb ingehaald, geland op Helsinki airport. Daar werd ik opgewacht door mijn huisbaas, die mij naar het appartement bracht. Het appartement is trouwens echt fantastisch: nieuwe keuken en badkamer, eigen balkon en voor de rest super ruim. Het enige wat niet inbegrepen is, zijn twee fantastische huisgenoten. Miss you Lucie & Marloes.

Ontdekkingstocht in Espoo
Vandaag en gisteren heb ik de omgeving van mijn appartement verkend. Tenminste een klein gedeelte, want door de sneeuw is het moeilijk om verre afstanden te lopen en met besneeuwde wegen ga ik zeker niet fietsen (Grappig iets om te vermelden, je moet hier met een helm op fietsen). Gelukkig zijn ze hier gewend aan deze weersomstandigheden en zijn op vele voetpaden steentjes gestrooid, wat het lopen een stuk makkelijker maakt. Na een wandeltocht van ongeveer 2,5 kilometer ben ik aangekomen bij het strand (Haukilahden ranta). Tot mijn verbazing is het water bevroren en staan er dennenbomen op het strand. Het is zo anders dan in Nederland. De naastgelegen haven is ook helemaal dichtgevroren (zie foto's). Daarnaast hangt er een vreemde UFO boven Espoo, it is huge! Blijkbaar een sjiek restaurant. Na het rondje van 10 kilometer afgelopen te hebben, was ik blij dat ik m'n warme appartement weer gevonden had.

Het winterwonderland is even wennen, in Nederland doet de lente al zijn intrede, terwijl het hier nog hartje winter lijkt te zijn. Ik ben zeer benieuwd hoe de lente in Finland is, al heb ik het gevoel dat ik daar nog wel een tijdje op moet wachten. Het boodschappen doen trouwens is een uitdaging, alles staat hier in het Fins en Zweeds. En ik kan je zeggen, dat lijkt in het niets op het Nederlands. Morgenavond ga ik Finse balletjes (suomalainen lihapulla) proberen. Ik ben benieuwd! Maar vanavond eerst de Tocht der Tochten terugkijken!

Morgen is mijn eerste dag bij ECHA. Dan ga ik echt beginnen, erg spannend! Ik houd jullie op de hoogte!

Houdoe-hé!

Joost

1. Gonnie Brinkhof:
    28 februari 2017
    Leuk om zo je avonturen te kunnen volgen. Succes op je eerste werkdag.
  2. Linda Rutten:
    Hey Joost,

Leuk om zo op de hoogte te blijven! Heel veel succes maar vooral plezier met de eerste week daar!
  3. Miranda:
    28 februari 2017
    Dat klinkt als een mooie start van je avontuur en fantastische herinneringen aan je afscheid. Bij het lezen alleen al krijgt ik tranen in mijn ogen. Succes met je uitdaging daar. Ik volg graag je belevenissen.
  4. Anjo vd Veeken:
    28 februari 2017
    Heel veel succes Joost en geniet van de ervaring!!!
  5. Annemiek:
    28 februari 2017
    Hee Joost . Het ziet er zo te zien mooi uit daar . Geniet ervan van deze mooie ervaring. Groetjes van uit het bavianen.
  6. Annie Rutten:
    Erg leuk. Wij volgen je zeker. Gr. Peter en Annie
  7. Rob Vingerhoets:
    Ha Joost,

Goed om te horen dat de reis goed is verlopen.
    Heel veel succes en plezier vandaag op de eerste dag bij de ECHA!
    Ik ben benieuwd naar alle verhalen, dus zet er maar veel online!
  8. Marit:
    Ha broertje!
    Succes met je eerste werkdag! xxx
  9. Trudy Spoor:
    Hoi Joost
    Wat een mooie omgeving!
    Succes op je eerste werkdag!
    Groetjes, ook van John
  10. Loes:
    1 maart 2017
    Leuk om je te volgen Joost! Heel herkenbaar, zo alleen op pad. Maar gaat zeker lukken daar! Succes op je eerste dag!

Loes
  11. Lucie:
    1 maart 2017
    Leuk geschreven! Veel succes! Ben benieuwd hoe je eerste werkdag was!
    En ja, we missen jou ook hier ;-)

Putjes verstopt, koelkast moest nog schoon, afwas staat al weken......
  12. Anja:
    Hoi Joost,
    Dit is inderdaad een leuke manier om je verblijf in Finland te volgen. (buiten de appjes, bellen en skypen) Zien we ook de omgeving via de foto's.
    Ik ben benieuwd hoe je eerste werkdag was.
    Liefs, ma
  13. Herman en Corrie Wolf:
    2 maart 2017
    Hoi Joost,
    Leuk om je verblijf in Finland op deze manier te mogen volgen.
    Veel succes met je werk.
    Groetjes.
  14. Marc van Esch:
    3 maart 2017
    Succes daar, en ik ga je volgen!!
  15. Petra loose:
    Hey Joost,
    Leuk om op deze manier je avonturen in Finland te volgen.
    Geniet ervan !!
  16. Bram:
    Hoi Joost,

klinkt als een goede start, maar vooral weer tijd voor een update met je laatste avonturen! Ga zo door!

Groeten Bram
  17. Kitty:
    8 maart 2017
    Wat een geweldig land !
    Geniet van je avonturen en succes met je project :)
    Ik volg je , leuk !